tisdag 5 augusti 2008

Föregå med gott exempel

Hänt på Värmdö.
Häromdagen vandrade jag genom kommunhuset i Värmdö kommun. Den del som jag vandrade igenom är cirka ett år gammal. Jag stannade till vid en dörr där det stod: "Kommunstyrelsens ordförande". Inget namn på dörren. Nu visste jag att rummet tillhörde moderaten Jonas Nilsson så det spelade ingen roll.

I stället satt där en papperslapp uppsatt. Rubriken var "Från den 28 juni till den 17 augusti är jag stationerad hemma på ön".
En omskrivning för semester alltså.  Drygt 7  veckors sommarsemester alltså.
Resten av de anställda i kommunen har 6 veckor totalt under hela året. 
Om kommunenens ledande politiske företrädare föregår med ett sådant exempel vad ger det för signaler till medarbetarna.
Jag tror inte att det stärker arbetsglädjen och lojaliteten.

Jag gick på våningen och letade efter de andra kommunalrådens rum. 
Värmdö leds ju av en Allians bestående av 4 partier. Fann inga. Det enda jag fann var två eller tre rum för oppositionen lite längre bort. 

När Gunnar Hedlund var partiledare för centern imiterades han av Bosse Parnevik. 
En reporter ställer frågan till dr Hedlund om hur han ska regera. Dr Hedlund svarar gemensamt och ekot svarar ensamt. Samma känsla får man vad gäller den moderata kommunstyrelseordföranden. Man kan fråga sig om Värmdö regeras i samförstånd eller av moderaterna. 

Problemet med den moderata framgången i Stockholms län är att man på många håll slutat lyssna på Allianspartierna. Ibland till och med på väljarna. Det är illa och synd. Detta har på sina håll skapa starka slitningar och i några fall spruckna samarbeten. 

Under många år var moderaterna de parti som lyssnade mest och gick i takt med opinionen. Den känslan verkar man nu ha förlorat.

Det är märkligt vad symbolerna berättar, för de som vill se och lyssna.

Inga kommentarer: