fredag 1 augusti 2008

Vattenfalls huvudkontor

Jag kan inte låta bli att ta upp det. Det retar mig på något sätt.
Med bästa kontors- och affärsläge ligger huvudkontoret till statliga Vattenfall.
Adressen är: Sturegatan 10, mitt i Stockholm. Tvärs över gatan mot Telia, förresten.
Huvudkontoret låg tidigare i det långt mindre fashionabla Vällingby. Förklaringarna till flytten är säkert många och fantasifulla många. 

När kvartalsrapporten presenterades den 30 juli var det ingen som frågade. Rörelseresultatet var 6,3 miljarder på en omsättning på 35,3 miljarder. Inte illa.

För mig blir det en fråga om principer. Vattenfall ägs av Sveriges folk. Då måste ledningen vara sparsam och effektiv. Jag kan inte se att det vare sig är sparsamt eller effektivt att välja bland de sannolikt högsta hyrorna i Stockholm och Sverige. 

Maud Olofsson bör ge de statliga bolagen direktiv om att inte lägga sina huvudkontor på de bästa och dyraste lägena. 
Sparsamhet bör vara en dygd även i statliga företag. Eller hur Lars G Josefsson, vd på Vattenfall.

Inga kommentarer: