onsdag 27 augusti 2008

Sopa rent framför egen dörr

Hänt i Värmdö
Debatten om kommunstyrelsens ordförande och hans ledarskap förs i tidningarna. 
Frågor har ställts, men kan tydligen inte besvaras före den 11 september. 
Är detta exempel på en manlig problemlösningsmodell? 
-Inte prata om sådant som är viktigt utan gå rakt på lösningen.

Samtidigt tittar jag på mina senaste bloggposter. Det rör sig mycket om män och deras åsikter. Ganska sällan kommer debattämnen upp som har initierats av kvinnor. Det är dags att sopa lite framför den egna dörren. Det finns anledning att fundera över mitt eget manliga perspektiv och kanske bredda det.

Vad skulle hända i Värmdö om Alliansens alla ledande politiker var kvinnor? Hur skulle den nuvarande krisen lösas och hade den ens kommit upp? 

Problemen börjar redan när jag försöker finna en bild på google av 
Camilla Lien, kommunfullmäktiges ordförande, i mitt experiment. 
Det finns ingen bild av henne där. 
Däremot hittar jag en bild på kommunstyrelsens ordförande, Monica Pettersson.




Folkpartiets kommunalråd för skolfrågor och ledamoten i kommunstyrelsen, Pia Hedström tar jag därför direkt från folkpartiets hemsida










När jag letar efter kristdemokraterna starka kvinna, socialnämndens vice ordförande,och kommunstyrelse-
ledamoten, Marianne Essén finner jag heller ingen bild. 
Bara bilder från Tyskland på Marianne essen. Det är inte Marianne Essén som äter på dom bilderna. På kristdemokraternas hemsida finner jag henne.





När jag söker efter centerpartiets överförmyndare, EU parlamentskandidat och ledamot av kommunstyrelsen med mera går jag direkt till centerpartiets hemsida. Där finns Annette Olofsson Fors.





Så ser alltså den kvinnliga Alliansledningen ut i Värmdö. 
Undrar vad som hade skett och inte skett om de hade haft makten i verkligheten? 

Inga kommentarer: