torsdag 11 mars 2010

Mannen mitt emot mig hade skapat youtubeklipp som hade setts av tio tusentals människor

Ibland vet inte människor vilka resurser de har. Ett exempel på detta är att jag satt med en framstående entreprenör inom rederinäringen. Vi pratade marknadsföring och påverkan.

Mannen i fråga är aktiv i samhälls- och miljödebatten. Det behövs verkligen för rederinäringen har svårt att formulera ett miljöbudskap. Att frakt på båt är riktigt miljövänligt är det få som tänker på. För transport av gods som inte kräver mycket snabba transporter borde båten vara alternativet oftare.

Vi pratade vidare om möjligheterna som de nya medierna ger. Han berättade om en erfarenhet som det företag där han är verksam gjort. En av produkterna de marknadsförde hade hamnat på youtube. Detta hade sannolikt skett av en slump.

Han hade sett potentialen och anordnat en tävling kring youtubeklippen. Vad han nog inte förstått var att en del av dessa klipp var visade så många som 17.000 gånger! Dessutom var det ganska många olika klipp.

Här ser man vad sociala medier kan skapa. Undrar vad det hade kostat att få samma uppmärksamhet med traditionella annonser?

Mitt lilla exempel visar att de finns en slumrande mycket betydande potential för industriföretag, småföretag, ja för alla typer av företag i att använda sociala medier. Det gäller bara att öka medvetenheten kring möjligheterna med dessa.

Inga kommentarer: