söndag 7 mars 2010

Smutsig eller ren valkampanj?

Vilken typ av valrörelse får vi denna gång. SvD tippar på att den blir smutsigare är tidigare, länk. Skälet till detta hävdar man är de sociala medierna.
Några bloggare tippar på att detta är relaterat till sociala medier, länk, länk.

Per Ankersjö skriver i en bloggpost om detta: "Antagligen måste en helt ny moral definieras. Vi kommer säkert att få se detta hända under 2010. Vilket blir partiet som går längst och vilket blir partiet som får uppleva en backlash? Det blir ett spännande år i politiken och i bloggvärlden, helt klart."

Moral är något som skapas. Denna valrörelse blir definitivt ett test på politikens legitimitet. Hur långt vågar och önskar olika partier och aktörer i valrörelsen gå. Om man går för långt kommer detta självklart att slå tillbaka inte bara mot den som gör det. Det kommer att slå tillbaka mot politiken som sådan.

De som stod för övertrampen i förra valrörelsen gjorde det inte i bloggosfären. Även om de flesta av dem är tillbaka tror jag inte att övertrampen kan skyllas på ett medium, de sociala medierna. Det finns all anledning att se till vem, vilka som använt dem för att gå över gränserna. Trots allt har de sociala medierna kommit för att stanna. De gör kampanjarbetet mera effektivt.

Moralen sitter inte i händerna på redskapen. Den sitter i händerna på de som använder redskapen.

Inga kommentarer: